Wednesday, 7 November 2012

Pengorbanan Seorang Ibu :')


Assalamualaikum korang korang dan korangs..

Sebelum tu nak cakap, malu laa bila baca comment korangs semua dalam entry yang lepas, ehheee Ada yang suruh khawin laa, ada ciri-ciri nak jadi ibu so cepat-cepat lah khawin. InsyaALLAH, one day. Bukan sekarang sebab nak belajar dulu. Biarlah orang cakap "perempuan belajar tinggi-tinggi pun nanti ke ceruk dapur jugak". Aku kurang gemar orang cakap gini sebab ilmu tu penting awak awak awak dan awak. Tak kira lah ceruk dapur ke ceruk hutan ke. Ilmu itu pelita hidup dan ilmu itu tak akan habis. 

Kembali ke tajuk entry aku kali nie. Tengok gambar bawah nie dulu yoo.~


Tak nampak kan tulisan dia.?? Bagus.! Aku saja je tak nak bagi besar sebab nak korangs bukak mata tu luas-luas baca apa yang aku nak explain kan dalam gambar tu, hahhaa Kejam.?? Alaa, nie baru sikit kekejaman aku belum lagi yang lain.

Saat malam jika makanan kurang, ibu akan memberikan makanan itu kepada anaknya dan berkata."Cepatlah makan ibu tidak lapar"

Waktu makan, dia selalu menyisihkan ikan dan daging untuk anaknya dan berkata.
"Ibu tidak suka daging, makanlah nak"

Tengah malam ketika dia sedang menjaga anaknya yang sakit, dia berkata.
"Rehatlah nak ibu temankan, ibu masih belum mengantuk"

Setelah anak sudah tamat sekolah, bekerja mengirimkan wang untuk ibu, dia berkata.
"Simpanlah untuk keperluanmu nak, ibu masih kenyang"

Apabila anaknya sudah berjaya hidup senang menjemput ibunya untuk tinggal di rumah besar, dia berkata."Rumah tua kita sangat selesa, ibu tidak biasa tinggal di rumah besar"

Dan PEMBOHONGAN paling terbesar daripada ibu adalah.......
Saat menjelang tua ibu sakit kuat, anaknya akan menangis tetapi ibu masih boleh tersenyum sambil berkata."Janganlah menangis, ibu tidak apa-apa"

## Nie aku terjumpa dalam Fb tadi so nak share dalam blog pulak, xpe kan.?? :)


40 comments:

Anum said...

thanks for sharing

Eiqa Almond said...

@Anum : Welcome :)

Deqla manjew said...

pengorbanan ibu tiada tandingannya kan...singgah bls komen kat sini pulok..ngee.. sy mmg suka pink! :)

rieda_ffya said...

ermm..sedih bace nih..

BERT said...

pengorbanan ibu mmg tade dalang gantinya.. sbb tu kita takboleh drhaka.. besar dosanya..

Ira said...

akak setuju 100% eiqa nk belajar lagi. belajar la setinggi mana yg boleh. kawen tu.. tiba jodohnya kawen la awak, jgn risau.

TQ sharing. rajinnya awak taip balik, tp bagus la, bila kita taip, kita akan ingat setiap yg kita taip. Kalau copy paste, susah sket la nk ingat.

Tetiba rindu kat mak di kampung.. huhu..

Kesuma Angsana said...

suka baca N3 ni !

Nyue said...

pengorbanan ibu tiada terbalas...nyue syg mak nyue :)

~ cik matahari ~ said...

hehe.. walaupn ceruk dapur, dgn ilmu lah yg akan menentukan dapur tu bsr or kecik :D

Eiqa Almond said...

@Deqla : aah, betul2x. oo patot laa pilih beg pink, ehheee

@Kak Rieda : jangan nangis kak jangan, ngeee~

@BERT : Setuju 200%..

@Kak Ira : Hheee rajin kan eiqaa, hohoo betul tu kak. Bila kita taip balik kita sendiri akan ingat. :)

nur azian said...

awk..sme la kite..sy pon suke sgt wane purple..my feberet laa..
erm berbalik pada tajuk entry awk tu,mmg sgt2 besar pengorbanan ibu...mmg mereka selalu menipu..kdg2 kita pun tak sedar bila mereka menipu..yg pasti mereka selalu menipu..cuma apa yg patut,kita kena lakukan yg terbaik buat mereka..smoga kita mampu balas jasa mereka..tak byk pon sikit kan..at least biar mereka tahu,kita lah anak yg mereka jaga dulu dan skrg dah berjaya..insyaallah...amin :)

Eiqa Almond said...

@KA : Kitaa pun sukeee.. ngeeee~

@Nyue : eiqa pun sayang ibu eiqa :)

@Cik Matahari : hahaaa aah, betol betol.!! :D

Eiqa Almond said...

@Nur Azian : hehee cantik kan purple :) Yup2x, betul semua kata2x awak tuu. Pembohongan dia adalah pembohongan yang sangat bermakna.

zera eira said...

ade jugak baca ni. :((

Eiqa Almond said...

@Zera : tersentuh kan Zera :{

ieda said...

tq sharing dik
akak ada juga baca ..
sedih dan pilu
bila dah jadi ibu nie
baru rasa semua tuu benar belaka huhuh

Eiqa Almond said...

@Kak Ieda : welcome kak iedaa. :) Tulaa kak, eiqa tulis entry nie teringat akak, eheheee

Lorena Pizzo said...

I follow you and I hope you will reciprocate...
http://www.5minutiearrivo.com/

♥ Nana BamBam ♥ said...

demi anak2, ibu sanggup menahan lapar dan dahaga...walaupun terpaksa menipu..

sedih nye..agaknye nanti mesti 1 hari nanti kita akan lalui sebegitu..hum

nur azian said...

eiqa..purple mmg cantik pon kan..
mmg suke sgt2...erm awk wat entry pasal ibu ni,tetibe rase rindu kat mak kite...slamat la esok da nak balik da..hehehe :)

hainom OKje said...

Mungkin jugak yang last-last tu.... sebab tak de pengalaman lagi...he..he..

mama aryan said...

tetiba rindu arwah mak..sob3

WuMing said...

Usah peduli kata-kata orang... belajar dulu... Ilmu pelajarang dapat membantu kita untuk berdidikari....

kura said...

sobs.. ibuu, kau lah ratu hati kuuuu!

Azriff Aziz said...

nice entri... teringat kat mak kat kampung, huhu

kaishin said...

tingginya martabat seorang ibu sehingga Nabi pun suruh kita sayang ibu melebihi segala-galanya kan..syurga seorang anak di bawah telapak kaki ibu :)

dhiashahida said...

blom tentu sorg ank sanggup buat cmtu demi sorg ibu kan..sedih ida baca..

Noraziha said...

Inilah pengorbanan seorang ibu..tak ternilai dengan hartabenda,wang ringgit. Hargailah pengorbanan ibu

are_lin@yu said...

sedih baca..hakikatnya itulah ibu kan..

Leeza Eelza said...

Salam perkenalan..

Besarnya pengorbanan seorang ibu kan..

Eiqa blh lawat blog sis yg x seberapa ni leezaeelza@blogspot.com



PinkUmmi said...

betapa besarnye pengorbanan seorg ibu...

trah zain said...

betull.. bila dah besar and ada keluarga sendiri, tak tau la macamana nanti, moga Allah tetapkan hati kita semua,,aminnn

Suara Hati said...

betapa besarnya pengorbanan ibu kita..

Nur farahiza said...

rindu mama :(

CikNana said...

i pun miss my mom wlpn hari hari jumpa..:)

Syazana Zainn said...

sedih :(

seorang ibu/emak tu sanggup buat apa saje demi anak dia huhu

Eiqa Almond said...
This comment has been removed by the author.
Liyaa Mf said...

Pengorbanan ibu ni memang tak boleh nak dinilaikan ngan apa2. Bermula daripada kita mula2 nak nampak dunia lagi. Ye laa. Ibu macam pengantaraan untuk Allah bg nyawa & kehidupan pada kita kan? :D

Selamat hari Ibu utk sume Ibu2! Hari2 pun hari Ibu :P

Eiqa Almond said...

@Kak Nana : Betul tu suatu hari nanti pasti kita pun akan rasai semua tu.

@Azian : aah aah.!! ehhee amboiii, suke bebeno dia dapat balik.. ;)

@OKje : errkk aah ek, hehee

@Mama Aryan : aloo, akak. jangan lah sedih :(

@WuMing : baik boss.!! :D

@Tule-tule : hohoooo ;D

Eiqa Almond said...

@Azriff : hehee tq, rindu ape lg balik lee kmpung, moh moh..

@Kaishin : betul tu :)

@Ida : aah, betul3x. Belum tentu lg seorang anak boleh buat mcm tu dgn mak dia.

@Noraziha : iyee.! Sokong2x..! :)

@Ayu : aah, itu lah ibu, emak, mama, umi, mami :)

@Sis Leeza : besar sangat kak :)

@PinkUmmi : betul betul :)

@Suara Hati : yupp, setuju.!

@Nur Farahiza : rindu mama jugak eyh rindu ibu kita jugakk, ehhee

@Cik Nana : errk ini kes x boleh berenggang dgn mama niee.. huhuu

@Syazana : Aah, tahu xpe :(

@Liyaa : yupp.!! Aah aah. Satu lagi aah memang tiap2x hari ibu pun.. hohoo :D