Wednesday, 25 September 2013

Hidup Bagaikan Roda

 Assalamualaikum korang korang dan korangs..

Setiap orang pasti ada kenangan kan ? Tak kira la yang manis ataupun yang pahit.
Yang penting apa yang terjadi tu pernah buat kita hampir-hampir nak tersungkur.
Menangis tiap-tiap malam, bagi kita tekanan yang hebat, buat kita ketawa.
Dan macam-macam lagi perasaan yang wujud dalam hati, perasaan kita masa tu.
Tapi kita janganlah mengeluh sebaliknya kita bersyukur, bersyukur kerana ianya terjadi.
Kalau tak kita tak tahu apa itu kehidupan, apa itu kesedihan, apa itu kegembiraan.
Dan janganlah juga kita berputus asa dengan apa yang terjadi dalam hidup kita nie.
Ambil sebagai iktibar, ambil sebagai panduan dan pengajaran supaya kita tidak akan mengulanginya.
Ya, aku tahu mungkin aku nie kuat menangis tapi dalam hati aku ada 1 ayat yang bagi aku kuat.

"Alaa, biasalah hidup. Belum lagi dekat akhirat nanti"

Ada setengah orang tanya aku, macam mana aku boleh kuat sampai macam tu sekali.
Dan itu lah jawapan aku dekat mereka yang bertanya. Hidup tak lari dari masalah.
Just think positive. Allah always with us. * Terasa diriku begitu matang di entry ini, ekekkee



40 comments:

NANG NOR AZIMAH LONG NADZRI said...

just be cool....yehayyy :D

Murni Amir said...

hehehehe terasa matang yew syg ? hee tapi betul hidup ni mesti ada suka duka . so tanamkan ion2 positif dalam diri . kalao asyik pk negatif benda tu boleh effect diri kita jadi down . kalao alwez positif insyaallah nak buruk sgka or nak sdih pon mesti tak . selalu ceria je :)

Eiqa Almond said...

yihaaaaaa.!! :D

Eiqa Almond said...

eh mesti laaa :P
cehwahhh, ion2x gituu, ehhee
betul betul..
Terima kasih atas ayat2x tuu ^_^

Nurzakiah Hanum said...

betul tue kadang di atas kadang di bawah

Leeza Eelza said...

Akak pnh mgalami keadaan yg sgt2 stress.. tp syukur alhamdullillah, berkat kesabaran & doa akhirnya ade juga jln penyelesaian..

Azlealee Bashir said...

Memang eiqa kita jangan mengeluh dengan apa yang kita dapat.tapi fikir positif dan bersyukur..

nuyui a.k.a miss YUI said...

lain org lain smgtnya kan..

isi tabung.

Norhasniza Khalid said...

betul eiqa, kadang2 kita di atas, kita gembira, ada masanya kita akan berduka.. kena kuat hadapi eiqa, mentak kena kuat! kalau ikutkan.... melara jiwa nanti, kita gak yang tanggung....

semoga eiqa lebih matang.. haha... ayat mama poyo je..

Ainim Suju said...

Setuju denga Eiqa..masalah itu ibarat pemanis dalam kehidupan kita.
hidup takkan berseri kalau takde masalah..cumanya bagaimana kita nak hadapi dan atasi masalah itu

aizamia3 said...

pengalaman mematangkan kita.. ;)

nanakimie said...

apapun terjadi hidup mesti diteruskan...ceria2 selalu:)

syuk shusuke said...

hehe. you i'll never walk alone :)

izan mama mia said...

hai...singgah petang kat sini....hidup kalau tak berputar... rugi pulak tak rasa pahit manis masam pahit semua...itukan rencah kehidupan..mn dpt lari

nurul harnani said...

eiqa. just move on ye syg. inshaallah allah permudahkan nanti.

take care

Nick Nashram said...

masalah kadang-kadang boleh buat kite jd kuat.
so xyah p gym da..huhu

Rosmiza Ali said...

Tenang & tabah menghadapi segala ujian dariNYA.. Insha Allah, akan dipermudahkan segalanya.. paling penting sentiasa bersyukur denga setiap ujianNYA.. =)
ZON PERMAISURI CHOMEL

Eiqa Almond said...

kann :)

Eiqa Almond said...

kesabaran sangat pentingg :)

Eiqa Almond said...

yeahhh.! :D
ehhee

Eiqa Almond said...

betul tuu..
terima kasih Yuii :)

Eiqa Almond said...

adakah mama typo lagi disituu.?? :P
mental maa bukan mentak :P

kata-kata itu satu doa, harap eiqa lagi matang la lepas nie, ehhee

Eiqa Almond said...

eiqa pun setuju dengan ayat akak tu :)

Eiqa Almond said...

betul tuu.! :)

Eiqa Almond said...

betul betul ^_^

Eiqa Almond said...

yaaa.! thats right bro.! :)

Eiqa Almond said...

betul betul ^_^
tak kan nak rasa 1 aje perasaan kan, x best la gitu. ehhe

Eiqa Almond said...

insyaALLAH nanie :)
terima kasih ^^

Eiqa Almond said...

ahahhaaa
tahu tak pee, ;D

Eiqa Almond said...

Betul, eiqa setujuuu..! (^_^)
InsyaALLAH, mudah mudahan nyee :)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

betul tu eiqa.. hidup macam putaran roda.. yang penting positif menghadapi ujian hidup..

Eiqa Almond said...

betul tu kakk ^_^

Sya Mimie said...

ada masa kita betul2 tenang tanpa masalah..
ada masa kita betul2 serabut dengan masalah dunia..
tu la kehidupan kan..
sometimes rasa seronok kalau masalah tu dapat diatasi.. sebab, kita belajar untuk mencari jawapannya.. :)

S.K.A said...

betol =) jgnlah down2 sgt..Allah dh tntukan semuanya..matang btol la entri neh hehe

Eiqa Almond said...

betul tu kakk mimie :)
betul betu betull :D

Eiqa Almond said...

setuju.! :)

aaishh, jangan lah puji eiqa matang. ahahhaa

Jie Susanos said...

roda stiase berpusing..jgn slah tuju jer la

Eiqa Almond said...

betul tuuu :D

Amanina Mads said...

masalah tolak ketepi.. jgn stress

ain. said...

ye betull hidup kena sntiasa cari jalan utk happy hehe